JavaScript Nesneler #9



NESNELER


JavaScript kullanarak özelliklerini görebileceğimiz veya değiştirebileceğimiz şeyler; örnğin bu browser penceresi, bir form'un öğeleri hatta browser'ın ta kendisi JavaScript açısından birer nesnedir. Bu özelliğinden dolayı JavaScript nesneye yönelik bir programlama dilidir. Şimdi bu nesneleri tanıyalım ve özelliklerini inceleyelim.


Window Nesnesi
Window, browser'ın sayfaların görüntülendiği kısmıdır.aşağıda bu nesnenin özelliklerini görüyorsunuz:

width: Pencerenin genişliğinin piksel cinsinden değeri
height: Pencerenin yüksekliği piksel cinsinden değeri
top: Pencerenin ekranın üst kenarından uzaklığının piksel cinsinden değeri
left: Pencerenin ekranın sol kenarından uzaklığının piksel cinsinden değeri
toolbar: Araç çubuğunun olması(yes) veya olmaması(no)
menubar: Menubar'ın olması(yes) veya olmaması(no)
resizeable: Pencere boyutlarının değiştirilebilir(yes) veya sabit(no) olamsı
scrollbars: Kaydırma çubuklarının olması(yes) veya olmaması(no)
status: Status bar'ın olması(yes) veya olmaması(no)
********: Browser'ın ******** çubuğunun olması(yes) veya olmaması.
copyhistory: Yeni açılan pencereye eski pencerenin history kaydının aktarılması(yes) veya aktarılmaması.
Bu listede 'yes' ve 'no' değerleri yerine '1' ve '0' da yazabilirsiniz.

Yeni bir pencere açmak için window.open(), kapatmak için window.close() metodları kullanılır.
window.open("pencereAdi.html","Pencereadı","width= 300 height=240 toolbar=0")
Burada 'pencereAdi.htm' yazan bölümü bu şekilde bırakırsanız yeni pencereye pencereAdi.htm sayfası yüklenir. Buraya sadece penceraAdi yazar veya ("") şeklinde boş bırakırsanız yeni, boş bir sayfa açılır. Aşağıda tıklandığında yeni pencere açan bir link örneği görüyorsunuz.

Kod:
<html>
<head>
 <title>Yeni pencere açmak</title>
<script language="JavaScript1.2">
function pencereAc()
{
varPencereNesnesi=window.open("YeniPencere","Pencere","toolbar=0 resizeable=0 width=300 height=300")
PencereNesnesi.********.writeln("<h1>Burasi yeni pencere</h1>")
PencereNesnesi.********.write("<a href=\"JavaScript:window.close(self)\">Pencereyi Kapat</a>")
}
</script>
</head>
<body >
<b><a href="JavaScript:pencereAc()">Yeni pencere acmak icin tiklayin</a></b>
</body>
</html>
Browser'ın history kaydında ileri-geri gitmek için window.history.go() metodu kullanılır. Örneğin:
window.history.go(-2)
komutu bizi ziyaret ettiğimiz iki önceki sayfaya ***ürür.

Browser'ın altında yer alan status bara birşey yazmak istersek, aşağıdaki kodları kullanırız.
window.status("Yazılacak Mesaj")

Browser Nesnesi
Javascript için browser da bir nesnedir. Fakat window nesnesinin aksine browser nesnesinin özelliklerini değiştiremeyiz.Sadece gerektiğinde kullanmak üzere değerlerini öğrenebiliriz.Aşağıda broser nesnesinin özellikleri listelenmiştir:


appname:Browser'ın adı
appVersion:Browser'ın sürümü
appCodeNameBrowser'ın kod adı
userAgentBrowser'ın kendini server'a tanıtırken verdiği isim.

Kod:
<html>
<head>
 <title>Browser'ımızı tanıyalım</title>
<****content=text/html;CHARSET=iso-8859-9 http-equiv=Content-Type>
<script language="Javascript1.2">
<!--
function Tani()
{
var browseradi=" ";
browseradi +="Browser:"+navigator.appName +"\r"
browseradi +="Surumu:"+navigator.appVersion +"\r"
browseradi +="Kodadi:"+navigator.appCodeName+"\r"
browseradi +="Useragent:"+navigator.userAgent+"\r"
alert(browseradi)
}
-->
</script>
</head>
<body onLoad="Tani()">
</body>
</html>
Frame(Çerçeve) Nesnesi Frame tekniği özetle bir pencere içerisinde birden çok pencere görüntülememize olanak verev bir tekniktir. Eğer bu teknikle ilgili bilginiz yoksa veya yetersizse HTML bölümüne bir göz atın. Javascript ile frame nesnesinin elemanlarına atıfta bulunmak için aşağıdaki ifadeler kullanılır.
top: Browser'ın kendisi, yani en üst pencere.
parent: Frameleri oluşturan frameset.
self: Çerçevenin kendisi.
Parent Frame'in üzerinde yer alan 'yavru' çerçevelerin adları ise Javascript açısından parent.frame[n]'dir. Burada n yerine frame'in numarası gelir. Mesela iki çerçeveli bir sayfanız varsa ilk çerçevenin adı parent.frame[0], ikincisinin adı ise parent.frame[1] olur.

Aşağıdaki örneği cerceve.html adıyla kaydedin.

Kod:
<html>< BR><head><BR> <title>Untitled</title><BR> <****content=text/html;CHARSET=iso-8859-9 http-equiv=Content-Type>
</head>
<frameset cols="*,*">
<frame name="bir" src="default.html">
<frame name="iki" src="ornek.html">
</frameset>
<noframes>
<body>
</body>
</noframes>
</html>
Aşağıdakini de frame1.html adıyla kaydedin.
Kod:
<html>
<head>< BR> <title>bir</title><BR> <****content=text/html;CHARSET=iso-8859-9 http-equiv=Content-Type>
</head>
<body>
 Buraya yazı yazılacak<br>
</body>
</html>
Son olarak aşağıdaki örneği frame2.html adıyla kaydedin.
Kod:
<html>
<head>
 <title>iki</title>< BR> <****content=text/html;CHARSET=iso-8859-9 http-equiv=Content-Type>
<script language="JavaScript1.2">
<!--
function yazdir1()
{
parent.frames[0].********.write("<h1>Merhaba! Burası 1. Çerçeve</h1>")
}
-->
</script> 
</head>
<body>
<a href="Javascript:yazdir1()">Buraya tıklayın ve 1. Çerçeveye yazı yazılsın.</a>
</body>
</html>
Üç dosyanın da aynı dizinde olduğuna emin olduktan sonra cerceve.html dosyasını çalıştırın.

ALINTI THT

Bu blogdaki popüler yayınlar

Saldırı Alan Tüm Portları Kapatmak [Windows Güvenlik]